1. SŁOWNICTWO

  • Prasa – krzyżówka PDF
  • Zawody związane z mediami PDF | ONLINE

2. ROZUMIENIE TEKSTU PISANEGO

3. SŁUCHANIE

4. MÓWIENIE

  • Prawdziwa czy fałszywa informacja PDF | ONLINE

5. STWÓRZ FAKE NEWSA

6. ROZUMIENIE TEKSTU PISANEGO

7. SŁUCHANIE

8. ZNAKI DIAKRYTYCZNE W PIOSENCE

9. MÓWIENIE

10. KLUCZ DO ĆWICZEŃ

  1. Prasa – krzyżówka: 1-czcionka, 2-dziennik, 3-nakład, 4-kursywa, 5-brukowiec, 6-poradnik, 7-lid, 8-pismo, 9-miesięcznik, 10-redaktor
  2. Zawody związane z mediami: a-5, b-6, c-7, d-9, e-3, f-13, g-11, h-12, i-14, j-2, k-10, l-4, m-1, n-8
  3. Epoka mediów: 1) 1-państwie, 2-otoczeniu, 3-wydań, 4-wznowiony, 5-wiadomości, 6-przemocy, 7-uwarunkowań, 8-rozpowszechnianie, 9-narzędziem
  4. Cyfrowe oblicze mediów: 1) 1-P, 2-N, 3-N, 4-P, 5-N, 2) 1-Media zawsze były powietrzem, którym oddychaliśmy. Służyły komunikowaniu się, ale istniał sztywny podział na nadawców i odbiorców. 2- Dzisiaj media są bliżej czytelników. Są w większym stopniu niż media stare (analogowe) otwarte na modyfikację przez użytkowników. Nie ma aż tak sztywnego podziału na nadawców i odbiorców. 3-Publiczność ma swój głos, może reagować na zdarzenia, może sama kreować rzeczywistość. 4-Internet to jest wielka chmura. 5- Gry komputerowe pełnią dziś rolę, którą dawniej pełniło kino. Są nowym punktem odniesienia dla młodego pokolenia. 6-Jeśli porównamy gry komputerowe z kinem, to najbardziej oczywistą zmianą jest odejście od modelu liniowego opowiadania historii i zastąpienie go bazą danych. Sami składamy świat, podejmujemy decyzje, dokonujemy wyborów. To przygotowuje młodych ludzi do funkcjonowania w dzisiejszym pełnym informacji świecie. 7-Inspirują dyskusje, reagują szybciej.
  5. Prawdziwa czy fałszywa informacja: 1-fałsz, 2-fałsz, 3-prawda, 4-fałsz, 5-fałsz, 6-prawda, 7-prawda, 8-prawda, 9-fałsz, 10-fałsz, 11-fałsz, 12-fałsz
  6. GPT – 2: 1-Oprogramowanie GPT-2 służy do generowania gotowych tekstów. 2-GPT-2 potrafi wygenerować tekst na każdy temat: od plotek, przez  bieżące wydarzenia polityczne i odkrycia naukowe, po prozę inspirowaną np. twórczością George’a Orwella. 3-GPT-2 generuje lepsze teksty, dzięki dużej bazie uczącej. 4-Dotychczasowe generatory tekstu nie radziły sobie ze składnią dłuższych zdań, a w połowie akapitu potrafiły zmienić temat. 5-Oprogramowanie GPT-2 może być niebezpieczne, ponieważ dostarcza zbyt dobre teksty i może zostać wykorzystane w niewłaściwy sposób, na przykład do generowania fake newsów. 6-W przypadku prowadzenia kampanii dezinformacyjnej GPT-2 mogłoby w okamgnieniu wyprodukować setki przekonujących, a wprowadzających w błąd wiadomości. 7-Niestety nie.
  7. Jak media wpływają na język?: 1) A-F, B-P, C-P, 2) A-Homo socialmedicus to człowiek doby mediów społecznościowych, który znaczną część swojego życia przeniósł do internetu, gdzie angażuje się w dyskusje, komentuje i dzieli się spostrzeżeniami. B-Słowo lubię to zostało zastąpione słowem lajkuję. C- a-zeszyt, b-osoba starająca się o względy kobiety, c-obojętny, d-labilny-zmienny, e-przysięgać, f-spadek po babce, g-dawniej, h-biedni, i-epuzer-kandydat do małżeństwa, j-oszust D-Tak. Zaczęło się od czasów popularyzacji SMS-ów. Ludzie przestali używać znaków diakrytycznych. E-Ze względów ekonomicznych. Znaki diakrytyczne były drogie.